איך כותבים דמות חיה ומוחשית?
העוצמה של הסופרים הגדולים נעוצה בכך שהדמויות שהם יוצרים חיות, מוחשיות. איך כותבים ? לכן אנחנו מצליחים לאהוב אותן. הן נראות בעינינו טובות גם אם יש להן מגרעות. ויש להן, בהחלט. אבל אנחנו כקוראים מבינים ללבן גם ובעיקר כאשר הן פועלות מתוך מגרעותיהן.
אבל מה, אנחנו סולחים להן כמו שסולחים לאדם שאוהבים. גם אמא של רוצח אוהבת אותו וסולחת לו, גם אם היא לא מצדיקה אותו. "הוא טעה", היא אומרת לעצמה, "הוא מעד. הוא איבד את העשתונות. אני מכירה את זה אצלו. הוא לא ידע מה נעשה אותו…"
לפתוח את הדלת – למצוא טעויות
איך כותבים סיפור? כשכותבים על עצמכם חשוב לא לחפש אשמים. סבלתם, התייסרתם, נכשלתם? לא קיבלת את מה רציתם? אם הסבל או הכישלון של דמותכם בסיפור נובע מרוע לב של אדם אחר, מקנאה וצרות עין הדלת ללב הקורא תשאר נעולה.
לטעות זה להיות אנושי
איך כותבים סיפור? על מנת שסיפורכם יהיה מעניין לקריאה, עליכם לפתוח את הדלת הזאת. ופירושו של דבר לכתוב גם על הטעויות והמעידות. להביט בהן ממרחק הזמן ולחשוב לחדש, לנסות להסביר. במקרה כזה הקורא ישאר אתכם. כי גם הוא כמוכם, בלתי מושלם וגם הוא עושה שטויות לפעמים ומצטער עלהן בבוא היום.
איך כותבים באופן אמין? איך כותבים באופן מרגש? המגרעות והמעידות מסייעות ליצור דרמה מעמיקה, רבת מחשבה ועתירת ביטוי.