הסיפור רודף אותך
לפני תהליך כתיבה, זה מכרסם מבפנים ובא בחלום. ועוד סימן: רוצים לספר, עוד ועוד. לעוד מישהו, לא משנה למי. עוד לא מדברים על כתיבה.
אנשים מספרים אותו סיפור עוד פעם ועוד פעם. זה לא משום שהם סניליים או ואבדו את השפיות. זה לא מפני שאין להם זיכרון.
פשוט, הסיפור רודף אותם.
גם לך זה קורה? פרטי הסיפור וחלקיו מופיעים ברגעים לגמרי לא צפויים. אתם מוצאים דמיון בינם לבן דברים רחוקים למדי? זה אומר שאתם עובדים על הסיפור שלכם. בראש.
כתיבה
אבל מגיע רגע המסך. צריך להתחיל לכתוב! מה לכתוב? איך להתחיל? איך לכתוב את כל זה?
עיסת טקסט
תחילת יוצרים עיסת טקסט. מבולבלת. בלי רצף, עם שגיאות. עם חזרות. עם סטיות מהעיקר.
העיקר – לכתוב. בלי לצפות שזה יהיה נהדר ישר איך שזה מגיע לנייר (או למסך).
עיסת טקסט דומה לעיסת בצק: שמים בפנים את כל החומרים ומערבבים.
דגירה
אחר כך יש פרק דגירה. משך הזמן משתנה. כמו בבישול. תלוי בטיב החומרים ובמה שרוצים לעשות. מניחים בצד. עושים דברים אחרים. לא לדאוג. הוא יחזור דרך החלון.
עריכה
השלב הבא הוא שלב העריכה. בונים את הרצף, מחליטים מה בא אחרי מה. מחלקים לפרקים, לתתי-פרקים. שלב העריכה הוא חשוב בתהליכי הכתיבה. הוא מתמשך. מספר הסבבים יכול להשתנות, אבל מספר הסבבים הוא רב. אין לצפות שבסבב הראשון נמצאים כל הפתרונות.
אחר כך מגיע שלב העבודה על פרטים. זה כמו קישוט העוגה. שתרַאה יפה. ששום דבר לא יגלוש.
העוגה טעימה אבל נראית לא טוב? מי ירצה בה? תגישו אותה לאורחים?
כך גם הטקסט. שלא יהיה מרושל. צריך שיהיה חשק לקרוא אותו, בלי להתחנף כמובן.
הוצאה לאור
אחרי שהכל מוכן והכותב שלם עם עצמו בא שלב העיצוב. איך כל זה יראה על נייר. ההוצאה לאור.
בהצלחה.